fbpx

Werkgeversgeluk

Werkgeluk. Het nieuwe goud en de heilige graal in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Want gelukkige werknemers zijn produktiever en gezonder (20% meer werkvermogen en 15% daling in ziekteverzuim). En elke werkgever weet hoe hoog die kosten kunnen oplopen (gem. kosten ziekteverzuim per werknemer per dag: 250-400 euro). Daarnaast zorgen gelukkige werknemers ook nog eens voor 12% klantgroei. Want ze zijn ook nog eens de beste ambassadeurs voor je eigen werkgeversmerk. Over belangrijke influencers gesproken. Daarom is werkgeluk eigenlijk ook werkgeversgeluk.

Maar hoe begin je dan met werken aan werkgeversgeluk? Klein, en heel concreet bij voorkeur. Begin met aan jouw mensen vragen wat er speelt binnen de organisatie. De 0-meting. Waarna de inhoud en de trainingen van het werkgeluk programma hier weer op worden afgestemd. Want vitaliteit en werkgeluk bestaan uit de (persoonlijke) motivatie vanuit een autonoom en zinvol bestaan. Oftewel; lekker in je vel zitten. Daarbij is het een goede eerste stap om te focussen op de psychologische basisbehoeften: autonomie, binding en competentie. Wat betekent dat concreet?

  • Zet medewerkers op de eerste plek en geef ze zoveel mogelijk ruimte om zichzelf te zijn.
  • Laat medewerkers weten en voelen dat ze onderdeel zijn van het grote geheel.
  • Zie en benut de persoonlijke kwaliteiten van alle medewerkers binnen een organisatie.
  • Zorg dat de waarden van de medewerker en van het bedrijf overeenkomen.
  • Geef zelf het goede voorbeeld.
  • Want werkgeluk legt naast de fysieke component vooral de focus op de mens en zijn mentale (veer)kracht. Het optimaal balanceren van alle verschillende belangen. Het eigen werkgeluk, maar ook die van de werkgever. Het werkgeversgeluk dus.

 

Tenslotte is werkgeluk ook onderdeel van het werkgeversmerk. Ook al kunnen wij tegenwoordig elke kandidaat individueel & digitaal targeten, re-targeten, funnelen & inbounden, het draait nog steeds om de herkenning in het merkverhaal. Om de inhoud dus. Of ze gelukkig worden van de visie van het werkgeversmerk op de wereld. Van de open blik naar de toekomst en de ontwikkelingen bij innovatie.

Van de kijk op de digitalisering van de werkzaamheden. Op duurzaam en circulair produceren. Bepalende onderdelen van het werkgeluk van de mensen binnen de organisatie. En zoals wij nu ook weten; meer gelukkige werknemers zorgen voor meer gelukkige werkgevers.

Meer weten over onze Werkgeversgeluk campagnes?

Bekijk hier de cases.

 

 

Ap Mollinga

Creative director