Je moet het voor je zien

Ik zou niet weten hoe vaak mijn hypotheek aan me is uitgelegd. Wat ik wel weet is dat ik nog steeds niet snap hoe het precies zit. Elke keer neem ik me voor om nu écht te gaan luisteren, maar na 10 minuten drijven mijn gedachten langzaam weer af. Als je wel eens presentaties geeft, klinkt dit vast herkenbaar. Het is niet makkelijk om mensen bij de les te houden, zeker als ze zich geen beeld kunnen vormen van je verhaal. Dus de grote vraag is: hoe kun je jouw woorden visueel ondersteunen?

 

Wolf in schaapskleren

Om er meteen een dooddoener in te gooien: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. In vormgeversjargon noemen we dat ook wel een infographic. Die heb je in alle soorten en maten: statisch, interactief of bewegend, maar het principe is altijd hetzelfde. Ze maken je verhaal visueel. Een goede infographic bestaat niet uit zomaar wat willekeurige feitjes. Het is vooral een wolf in schaapskleren. Hij verleidt en trekt de lezer je verhaal in. Maar om daar te komen is samenwerking nodig. Teamwork tussen jou als opdrachtgever en mij als vormgever. En net zoals in alle teams wordt er van alle leden iets verwacht.

Voordat wij aan de slag kunnen, willen we eerst alles weten. Dus, wat verwachten we van jou?

1. Een verhaal
Wat wil je precies vertellen? Vertel ons het verhaal. Heb je ondersteuning voor je verhaal? Mooi! Ook dat willen we weten.

2. Een beetje geduld
Nee, we snappen het niet altijd meteen. Dus we gaan vragen stellen, en misschien moet je dingen twee keer uitleggen. Maar dat is goed: daarna begrijpen we het. En als wij het begrijpen, snapt je doelgroep het ook.

3. Een beetje vertrouwen
In het begin zul je misschien nog niet helemaal voor je zien waar het heen gaat. We gaan samen schrappen in de tekst, om je verhaal nog helderder te krijgen. Bestanden zullen een paar keer heen en weer gaan, en soms zullen we vragen om extra informatie.

Maar het komt goed! Want opeens is het daar: jouw verhaal. Helder en klaar om anderen te overtuigen. Alsof het er altijd al is geweest. Als ondersteuning van een presentatie, of als stand-alone in drukwerk of op je website. Goede visuele ondersteuning zorgt dat lezers je verhaal beter snappen. En daarmee blijf je automatisch ook hangen bij je doelgroep. En dat is waar we het allemaal voor doen.

We vertellen je er graag meer over!

P.S. Ben jij een hypotheker die een heldere uitleg wil bij zijn producten: ik hou me aanbevolen.

 

 

Roland Nelis

Art director